Rozformowanie kontenerów – z czym to się je?

Pośród różnorodnych terminów związanych z usługami transportowymi oraz logistycznymi znajdziemy pewne tajemnicze wyrażenie, które określa czynność zawieszoną niejako w branżowej próżni. Stanowi ona fazę przejściową między dosłownie rozumianą usługą transportową (a więc przejazdem, przewiezieniem czegoś z punktu A do puntu B), a tak zwaną logistyką magazynową czy kontraktową. Chodzi, rzecz jasna, o rozładowanie towaru, a jeśli mówimy o ładunkach wielkich ciężarówek albo statków terminem tym będzie rozformowanie kontenerów.

konteneryFirmy zajmujące się transportem często posiadają w swojej ofercie tego typu usługi. Byłoby to niemiłym zaskoczeniem dla zleceniodawcy, gdyby musiał wynajmować kolejną firmę do tego zadania. Kompleksowe usługi w tej dziedzinie jeszcze parę lat temu stanowiły prawdziwy rarytas i luksus na rynku transportowym. Dziś jednak sytuacja się zmienia, wiele firm zdążyło się rozwinąć, poszerzając tym samym spektrum swoich działań. Dziś szokujący jest raczej brak propozycji rozładowania towaru przez pracowników firmy, która go dostarczyła.

statek kontenerowiecFaktem jest, że rozformowaniu zwykle poddaje się kontenery, które wymagają specjalistycznego podejścia ze strony pracowników. A kontenery, jak wiadomo, najczęściej transportowane są drogą morską na ogromnych statkach. W takich wypadkach cała procedura rozładowania ich jest dość skomplikowana i czasochłonna.

Do rozformowania dużych ładunków używane są dźwigi i żurawie, które muszą podnieść kontenery i przenieść je na suchy ląd, ustawiając w odpowiednim miejscu. Ten krok może trwać nawet dwa tygodnie, jeśli mamy do czynienia z wielkimi kontenerowcami, które naraz przewożą tysiące różnokolorowych stalowych skrzyń. W tym czasie jednak równomiernie mogą iść prace dotyczące przewożenia kontenerów w inne miejsca. Używa się do tego specjalnych podnośników i czasem również dźwigów.

rozformowanie kontenerówAby ładunek był gotowy do magazynowania, należy również wyjąć go z kontenerów. Jest to bardzo praco- i czasochłonne zajęcie. Etap ten jest już ostatni (nie licząc, rzecz jasna, mnóstwa papierkowej roboty, która obecna jest podczas każdej usługi transportowo-logistycznej). Trwać może jednak dość długo (znowu w zależności od ilości i wielkości towaru przewożonego.

Rozformowywanie kontenerów stanowi już w zasadzie stały punkt firm zajmujących się transportem. W dzisiejszym świecie biznesu nie sposób wyobrazić sobie braku kompletności oferowanych usług. Konkurencja, która stale rośnie, nie pozwala na drzemkę. Firmy muszą rozumieć, że stanie w miejscu jest równoznaczne z cofaniem się.